4 Mayıs 2010 Salı

Ekfiil (Ekeylem)

Ek-Fiil

İsim soylu kelimelerin sonuna gelerek onların yüklem olmasını ve basit zamanlı fiil çekimlerinin birleşik zamanlı çekimlerini yapmayı sağlayan fiildir.

“imek” fiilinin ek olarak kullanımıdır.
Genellikle bitişik yazılır.

Burada birleşik zamanlı çekim yapma görevinden bahsedeceğiz.

Fiillerin hikâye, rivayet, şart birleşik zamanlı çekimlerini yapmayı sağlar.

“di”li geçmiş zamanın hikâyesi, şartı:
geldi idim→geldiydim
geldi isek→geldiysek

-miş’li geçmiş zamanın hikâyesi, rivayeti, şartı:
gelmiş idi→gelmişti
gelmiş imiş→gelmişmiş
gelmiş ise→gelmişse

şimdiki zamanın hikâyesi, rivayeti, şartı:
biliyor idik→biliyorduk
biliyor imişiz→biliyormuşuz
biliyor isek→biliyorsak

gelecek zamanın hikâyesi, rivayeti, şartı:
alacak idik→alacaktık
alacak imiş→alacakmış
alacak isen→alacaksan

geniş zamanın hikâyesi, rivayeti, şartı:
sever idi→severdi
sever imişler→severmişler
sever iseler→severlerse

dilek-şart kipinin hikâyesi, rivayeti:
gitse idim→gitseydim
gitse imiş→gitseymiş

istek kipinin hikâyesi, rivayeti:
bula idi→bulaydı
ala imiş→alaymış

gereklilik kipinin hikâyesi, rivayeti ve şartı:
yazmalı idik→yazmalıydık
çizmeli imişiz→çizmeliymişiz
sürmeli iseler→sürmeliyseler veya sürmelilerse

Dikkat

Ben iyi bir okurum. Ek-fiilin geniş zamanı
Hep iyi kitaplar okurum. Şahıs eki
Benim okurum anlayışlıdır. İlgi eki ve iyelik eki
Öğrenciydi ek-fiil çekimi
Uyuyordu birleşik çekim
Öğrenciymiş ek-fiil
Uyuyormuş birleşik zaman
Öğrenciyse ek-fiil
Uyuyorsa birleşik zaman

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder