14 Nisan 2010 Çarşamba

Servet-i Fünun Edebiyatının Sanatçıları

TEVFİK FİKRET(1867-1915)

ü    Kendi akımının ve Türk edebiyatının en önemli şairlerindendir.
ü    Aruz ölçüsünü Türkçeye başarıyla uygulamıştır.
ü    Fen, bilim, teknik onun kalemiyle şiirimize girmiştir.
ü    Parnasizm akımından etkilenmiştir.
ü    Şiiri düz yazıya yaklaştırmıştır.
ü    Şermin adlı eserinde hece ölçüsünü kullanmıştır.
ü     Servet-i Funun dan sonra her hangi bir topluluğa katılmamış, bazı sosyal şiirler yazmıştır.
ü    Türk edebiyatında ilk defa İstanbul’u eleştiren şair olmuştur.(SİS şiiri)
ü    Mehmet Akif ile atışmışlardır. Oğlu Amerika'ya okumak için gider; ancak papaz olur.
ü    Eserleri: Rubab-ı ŞİKESTE, Haluk’un Defteri, Rubab-ın Cevabı, Tarih-i Kadim, Doksan Beşe Doğru, Şermin,

HALİT ZİYA UŞAKLIGİL (1866–1945)

ü          Birçok edebi türde eser vermesine rağmen asıl ününü romanlarda bulmuştur.
ü          Sanatlı bir söyleyişi, iyi bir gözlemciliği vardır.
                                   Romanlarında üst tabakanın hayat özelliklerini işlemesine rağmen hikâyelerinde sıradan insanları işlemiştir.
ü          Realizm ve natüralizmi benimsemiştir.
ü          Eserleri teknik açıdan kuvvetlidir, bu yönüyle romancılığımızın üstadı sayılır.
ü          Şiirleri düz yazıya oldukça yakındır.
ü          Eserleri : Aşk-Memnu, Mai ve Siyah, Kırık Hayatlar, Bir Ölünün Defteri, Aşka Dair,Kâbus, Füruzan…

CENAP ŞAHABETTİN (1870–1934)

ü    Sanat, sanat içindir görüşünü benimsemiştir.
ü    Halk arasında birçok dizesi atasözü gibi kullanılmaktadır.
ü    Dilini süslemiş, kelime oyunları bol, söz sanatları oldukça fazla kullanmıştır.
ü    Şaire göre “şiir kelimelerle resim yapma işidir”.
ü    Eserleri: Hac Yolunda, Evrak-ı Eyyam, Tamat, Nesr-i Harp, Nesr-i Sulh, Afak-ı Irak Tiryaki Sözler.


MEHMET RAUF (1876–1931)

ü    İlk psikolojik romanımız olan “EYLÜL”ü yazmıştır.
ü    Çok fazla bir edebi kimliği yoktur.
ü    Halit Ziya’nın etkisinde kalmıştır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder