TEVFİK FİKRET(1867-1915)
ü Kendi akımının ve Türk edebiyatının en önemli şairlerindendir.
ü Aruz ölçüsünü Türkçeye başarıyla uygulamıştır.
ü Fen, bilim, teknik onun kalemiyle şiirimize girmiştir.
ü Parnasizm akımından etkilenmiştir.
ü Şiiri düz yazıya yaklaştırmıştır.
ü Şermin adlı eserinde hece ölçüsünü kullanmıştır.
ü Servet-i Funun dan sonra her hangi bir topluluğa katılmamış, bazı sosyal şiirler yazmıştır.
ü Türk edebiyatında ilk defa İstanbul’u eleştiren şair olmuştur.(SİS şiiri)
ü Mehmet Akif ile atışmışlardır. Oğlu Amerika'ya okumak için gider; ancak papaz olur.
ü Eserleri: Rubab-ı ŞİKESTE, Haluk’un Defteri, Rubab-ın Cevabı, Tarih-i Kadim, Doksan Beşe Doğru, Şermin,
HALİT ZİYA UŞAKLIGİL (1866–1945)
ü Birçok edebi türde eser vermesine rağmen asıl ününü romanlarda bulmuştur.
ü Sanatlı bir söyleyişi, iyi bir gözlemciliği vardır.
Romanlarında üst tabakanın hayat özelliklerini işlemesine rağmen hikâyelerinde sıradan insanları işlemiştir.
ü Realizm ve natüralizmi benimsemiştir.
ü Eserleri teknik açıdan kuvvetlidir, bu yönüyle romancılığımızın üstadı sayılır.
ü Şiirleri düz yazıya oldukça yakındır.
ü Eserleri : Aşk-Memnu, Mai ve Siyah, Kırık Hayatlar, Bir Ölünün Defteri, Aşka Dair,Kâbus, Füruzan…
CENAP ŞAHABETTİN (1870–1934)
ü Sanat, sanat içindir görüşünü benimsemiştir.
ü Halk arasında birçok dizesi atasözü gibi kullanılmaktadır.
ü Dilini süslemiş, kelime oyunları bol, söz sanatları oldukça fazla kullanmıştır.
ü Şaire göre “şiir kelimelerle resim yapma işidir”.
ü Eserleri: Hac Yolunda, Evrak-ı Eyyam, Tamat, Nesr-i Harp, Nesr-i Sulh, Afak-ı Irak Tiryaki Sözler.
MEHMET RAUF (1876–1931)
ü İlk psikolojik romanımız olan “EYLÜL”ü yazmıştır.
ü Çok fazla bir edebi kimliği yoktur.
ü Halit Ziya’nın etkisinde kalmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder