S1. Tanzimattan sonra, Ahmet Vefik Paşa, Süleyman Paşa, Şemsettin Sami, Türk dilinin sadeleşmesi ve millileşmesi üze- rine çalışmışlardır. Verilen bu sanatçıların rüyasını gerçekleş- tiren bir anlayışla yayınladığı “Yeni Lisan” adlı makalesiyle dilde sadeleşmeyi bir plana bağlayan edebiyatımızın roman ve hikaye yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
A- Ziya Gökalp B- Ömer Seyfettin C- Ali Canip Yöntem
D- Ziya Gökalp E- Mehmet Emin Yurdakul
S2. Türk edebiyatında bir deniz çığırı açarak, denizi ve deniz insanlarını konu alan, kahramanlarının çoğu balıkçı, gemici, dalgıç, kaptan, süngerci olan sanatçının denizci terimleriyle yüklü, canlı sürükleyici bir üslubu vardır. Bodrum’dan hareketle Akdeniz’e açılan eski savaşları canlandırıp eski kahramanları eserlerinde yaşatan bu nedenle mitoslardan ve tarihten yararlanan bir sanat dünyası vardır.
Bu özellikler aşağıdaki sanatçılardan hangisine aittir?
A- Halikarnas Balıkçısı B- Sait Faik Abasıyanık
C- Peyami Safa D- Kemal Tahir E- Necati Cumalı
S3. Milli Edebiyatla şekillenen hece vezni sorunu, sade dil düşüncesini de yanına alarak ürünler vermeğe başlar. Hece vezninin etkisi ve bu vezinle şiir yazmayı amaçlayan gençlere beş hececiler adı verilirdi.
Aşağıdakilerden hangisi beş hececilerden biri değildir?
A- Orhon Seyfi Orhan B- Kemalettin Kamu
C- Enis Behiç Koryürek D- Yusuf Ziya Ortaç
E- Faruk Nafiz Çamlıbel
S4. Günlük ve gündelik olay izlenimlerini ölçüsüz, uyaksız, doğal deyişlerle şiirleştirme emeğine, halk beğenisiyle dil ve deyimlerine yaslanan, küçük insanların anlık günlük yaşamlarını doğallıkla şiirleştiren edebiyatçımız aşağıdakilerden hangisidir?
A- Cahit Sıtkı Tarancı B- Behçet Kemal Çağlar
C- Necati Cumalı D- Yusuf Ziya Ortaç
E- Orhan Veli Kanık
S5. I- Edebiyat çalışmalarına bir canlılık, içtenlik, yenilik getirmek amacıyla kuruldu.
II- Yapıtlarını “Yedi Meşale” aldı dergide yayınladı.
III- Genellikle Fransız sürrealistlerinden etkilendi.
Yukarıda özellikleri verilen “Yedi Meşaleciler” adlı edebi topluluğumuzu oluşturanlardan biri aşağıdakilerden hangisi olamaz?
A- Ziya Osman Saba B- Enis Behiç Koryürek
C- Yaşar Nabi Nayır D- Cevdet Kudret Solok
E- Vasfi Mahir Kocatürk
S6. Aşağıdakilerden hangisi Tevfik Fikret ve Yahya Kemal’in ortak özelliğidir?
A- İstanbul’a duyulan sevgiyi dile getirme
B- Divan edebiyatı geleneğini sürdürme
C- Toplum sorunlarını işleme
D- Şiiri düzyazıya(nesre) yaklaştırma
E- Türkçe’yi aruza ustalıkla uydurma
S7. İstanbul sokaklarına bu yazarla iner edebiyatımız geniş ölçüde. İstanbul halkının toplumsal ve geleneksel yaşamından kesitler verir. Kahramanlarını ait olduğu düzeye uygun konuşturur. Gözlemi, mizah gücüyle birleştirir. Batıl inançlardan, sosyal çalkantılardan yararlanır. “Metres, Utanmaz Adam, Kuyruklu Yıldız Altında Bir İzdivaç, Şıpsevdi gibi önemli romanlar vermiştir. Dili ve anlatımı yalındır.”
Verilen bilgiler ışığında paragrafta “bu yazar” diye sözü edilen aşağıdakilerden hangisidir?
A- Ahmet Mithat B- Hüseyin Rahmi Gürpınar
C- Halit Ziya Uşaklıgil D- Halide Edip Adıvar
E- Nabizade Nazım
S8. Abdülhak Hamit Tahran, Namık Kemal, Tevfik Fikret ile şai-
I 2 3
rin düşüncelerini şiirle yayması geleneği girer şiirimize. Daha son-
ra İbrahim Şinasi , oyunlarında şiirden yararlanır. Ziya Paşa,
4 5
Mehmet Akif’te ise şiir, toplumsal sorunların dile getirilmesi için
6
elverişli bir söz sanatıdır.
Yukarıdaki paragrafta verilen adların tarihsel sırası bir bilgi yanlışlığına yol açmaktadır. Numaralandırılmış adlardan hangilerinin yerleri değiştirilirse, bu paragraftaki bilgi yanlışlığı giderilmiş olur?
A- 4 ile 1, 5 ile 3 B- 1ile 4, 6 ile 3 C- 5 ile 1, 4 ile 3
D- 4 ile 2, 5 ile 1 E- 5 ile 3, 1 ile 6
S9.” Hemen hemen konusuz denecek kadar basit olan bu güldünün iki büyük özelliği vardır : Bir yandan, bize edebiyatımızın o güne dek semtine uğramadığı yeni bir gerçekliğin kapısını açar; öbür yandan da ortaoyunu ve meddah hikayeleri gibi yerli sanatlardan yararlanır. Böylece, yazarın ulusal bir tiyatroya varacak en kısa yolu aradığı muhakkaktır.”
Bu yazıya göre, aşağıdaki yazarlarımızdan hangisi, hangi yapıtıyla, nasıl, ulusal tiyatroya varacak en kısa yolu aramıştır?
A- Namık Kemal, “Vatan Yahut Silistre” oyunuyla, vatan sevgisini dile getirerek
B- Abdülhak Hamit, “Eşber” adlı yapıtıyla, vatan sevgisini her şeyin üstünde tutarak
C- Şinasi, “Şair Evlenmesi” oyunuyla, halk geleneğinden yararla- rak
D- Ahmet Vefik Paşa, “Zoraki Tabip” oyunuyla, Moliere’in bir yapıtını Türkçe’ye uyarlayarak
E- Abdülhak Hamit, “Sabr ü Sebat” adlı yapıtıyla, atasözlerimizi bol bol kullanarak
S10. Türk edebiyatında Batılı roman türünün ilk örneği olarak anılan, 1859’da Fenelon’dan Divan Edebiyatının sanatlı, ağdalı anlatımıyla özel olarak dilimize çevrilen eser ve bu eserin çevirmeni aşağıdakilerin hangisinde verilmiştir?
A- Kamelyalı Kadın – Ahmet Mithat Efendi
B- Sefiller – Şemseddin Sami
C- Emil – Ziya Paşa
D- Telemak – Yusuf Kamil Paşa
E- Robenson Hikayeleri – Ahmet Vefik Paşa
S11. Kimilerine göre edebiyattaki bilgiler, bilim ortamından edebiyat ortamına bir tür çeviridir. Edebiyat bilginlerin daha önce araştırıp bulduğunu halka yayan bir araçtan başka bir şey değildir. Edebiyat yazarı, coğrafya, fizik, sosyoloji, tarih gibi erişebildiği her kaynağa uzanır. Belli sonuçları halk için yorumlamak, halka açmakla görevlidir, bu tür edebiyat.
Yukarıda belirtilen edebiyat anlayışına uygun eserler veren yazarımız aşağıdakilerden hangisidir?
A- Namık Kemal B- Şemsettin Sami C- Ahmet Mithat Efendi
D- Halit Ziya Uşaklıgil E- Yakup Kadri Karaosmanoğlu
S12. Ziya Paşa’ya karşı bir kırgınlığı vardı : biraz da bu kır- gınlığın etkisiyle olacak Harabat’ın çıkışını iyi karşılamadı. Birinci cildi için Tahrib-i Harabat’ı, ikincisi için de Takip’i yazdı.
Bu paragrafta söz edilen kişi, aşağıdakilerden hangisidir?
A- Şinasi B- Ahmet Vefik Paşa C- Ahmet Mithat Efendi
D- Halit Ziya Uşaklıgil E- Namık Kemal
S13. Edebiyatımızda Realizm’in öncüsü olmuştur. Romanlarında aydın kişileri ve çevrelerini, hikayelerinde ise halkın yaşayış ve adetlerini anlatmaya çalışmıştır. Eserlerinde, alışılmış olandan ayrı bir söz dizimi vardır. Batılı roman ve hikaye tekniğine uygun, ilk başarılı örnekler onundur. Romanlarında, ruh çözümlemelerine çok önem vermiştir.
Bu özelliklerin tümüne birden sahip olan yazar, aşağıdakilerden hangisidir?
A- Recaizade Mahmut Ekrem B- Nabizade Nazım
C- Halit Ziya Uşaklıgil D- Yakup Kadri
E- Halide Edip Adıvar
S14. Aşağıdakilerden hangisi Ahmet Mithat Efendi ile Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın ortak bir yönü değildir?
A- Geniş halk topluluklarına seslenmek
B- Tiyatro, roman, gezi, tarih, anı gibi değişik türlerde eserler vermek
C- Eserlerini, çağlarına göre, konuşma diliyle ve sade bir üslupla yazmak
D- “Toplum için sanat” görüşünü benimsemek
E- Romanlarında, olayın akışını kesen açıklamalara yer vermek
S15. “Romanın yapısında ilişkin teknik kurgu öğelerinden biri de, kompozisyondur. Kompozisyon, romanda geliştirilen durum ve eylemlerin düzenlenmesi, aralarında sağlıklı bir den- genin kurulması anlamına geliyor.
Bu açıklamaya göre, aşağıdaki romancılardan hangisi, ötekilerden başarılı örnekler vermiştir?
A- Namık Kemal B- Halit Ziya
C- Samipaşazade Sezai D- Ahmet Mithat
E- Hüseyin Rahmi
S16.Aşağıdakilerden hangisi Cenap Şehabettin’le Ahmet Haşim’de ortak değildir?
A- Hem şiir hem de nesir alanında eser vermiş olmaları
B- Servet-i Fünun topluluğunda yer almaları
C- “Sanat için sanat” ilkesini benimsemeleri
D- Fransız sembolistlerinden etkilenmeleri
E- Aruz ölçüsünü kullanmaları
S17. Hikayelerinde konu ve olaydan çok, şiirsel etki yaratacak durumları ele alan, genellikle balıkçıları ve deniz insanlarını anla- tın, daha çok bir İstanbul hikayecisi olarak bilinen yazarımız, aşağıdakilerden hangisidir?
A- Haldun Taner B- Sait Faik Abasıyanık
C- Necati Cumalı D- Zeyyat Salimoğlu
E- Halikarnas Balıkçısı
S18. “………………… Bunlar şiirlerinde biçim-içerik ikiliğini kaldırmaya, şiirin anlamı ile yapısını kaynaştırmaya çalışırlar. İsterler ki şiirlerinde ses ve anlam ayrılmaz hale gelsin, düzyazıya çevrilme- sin, ses ve anlam öylesine yoğurulsun ki anlam tek başına sıyırılıp çıkarılmasın, şiir katıksız biçim olan müziğe yaklaşsın.
Bu yargılar, aşağıdaki şairlerden hangisinin şiiriyle örneklendirilebilir?
A- Faruk Nafiz Çamlıbel B- Cahit Sıtkı Tarancı
C- Orhan Veli Kanık D- Kemalettin Kamu
E- Ahmet Haşim
S19. “Tarihi ve sosyal olaylardan her birini bir romanında konu edinerek, Tanzimat dönemiyle Atatürk Türkiyesi arasındaki dönem ve kuşakların geçirdikleri sosyal değişiklik ve bunalımları, yaşayış ve görüş ayrımlarını işledi ; düşünce ve teze dayanan özlü yapıtlar verdi.”
A- Yakup Kadri Karaosmanoğlu B-Halid Ziya Uşaklıgil
C- Mehmet Raut D- Hüseyin Rahmi Gürpınar
E- Hüseyin Cahit Yalçın
S20. Kurtuluş Savaşı döneminin havasını yansıtan romanlarımızdan üçü, aşağıdakilerden hangisinde bir araya getirilmiştir?
A- Vurun Kahpeye, Sinekli Bakkal, Kiralık Konak
B- Ateşten Gömlek, Ankara, Sinekli Bakkal
C- Yaban, Sodon ve Gomore, Akşam Güneşi
D- Vurun Kahpeye, Yaban, Ateşten Gömlek
E- Yaban, Çalıkuşu, Ankara
1-B 2-A 3-B 4-E 5-B 6-E 7-B 8-A 9-C 10- D 11-C 12-E
13-C 14-B 15-B 16-B 17- B 18-E 19- A 20-D
Hazırlayan Bülent KAYA
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder