14 Nisan 2010 Çarşamba

Fiiller (Eylemler) Test 3

1. Aşağıdakilerden hangisinin yüklemi kip yönüyle diğerlerin-den farklıdır?
A- Bir daha buraya asla adım atmam.
B- Sizlerle kararlaştırdığımız geziye gelemiyoruz.
C- Anladım sizin neyi kastetmek istediğinizi .
D- Çıkacağız yola, yağmur yüzümüze değince.
E- Bu işin içinden çık da göreyim.

2. Aşağıdaki cümlelerin hangisinin yükleminde zaman kayması vardır?
A- Ablamlar üç gün sonra dönecekler.
B- Dünkü toplantı dört saat sürmüş.
C- Öğleden sonra arkadaşlarım bize geliyor.
D- O sürekli derse geç gelir.
E- Yarın onunla konuşacağım.

3. Aşağıdaki cümlelerden hangisinin yüklemi bileşik çekimli bir fiil değildir?
A- Evde kardeşine kendisi bakardı.
B- Bu meseleyi tek başına başarmış.
C- Oraya birlikte gitmeliyiz.
D- Hep aynı yanlışları yapıyordu.
E- Bu şiiri arkadaşım okuyacakmış.

4. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde yüklem, istek kipindedir?
A- Yarın erkenden yola çıkmalıyız.
B- Soruları zamanında çözünüz.
C- Yarın akşam tiyatroya gidelim.
D- Kitapları masanın üzerine bırak.
E- Bugün öğleden sonra okula gelsin.

5. Aşağıdakilerin hangisinde, yapılmakta olan bir iş bildiril-mektedir?
A- Bugün akşam yola çıkıyoruz.
B- Büyükbabam öbür gün bize geliyor.
C- Bana tavsiye ettiğin romanı okuyorum.
D- Savaşta ölen dayımın adını kardeşime veriyorlar.
E- Perşembe günü ölüyor, cuma günü de gömülüyor.

6. Aşağıdaki cümlelerin hangisinin yükleminde zaman anlamı yoktur?
A- Onun, yarın geleceğini sanıyorum.
B- Onu yine kütüphanede aramalısın.
C- İçimde, görünmez facialar kopuyor.
D- Gönül gönlü bulsaydı bozkırlar gül olurdu.
E- Dalgalar bizleri deniz kızları gibi sarmış.

7. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde şimdiki zaman kipi geniş zama kipi yerine kullanılmıştır?
A- O hiçbir zaman dersine çalışmıyor.
B- Önümüzdeki hafta onları ziyarete gideceğiz.
C- Onlar bu kente uzun yıllar önce yerleşiyor.
D- Yıllar önce geçirdiği bir iş kazasında sakat kalıyor.
E- Yarın arkadaşlarla halk kütüphanesine gidiyoruz.

8. Aşağıdaki cümlelerin hangisinin fiil kipinde anlam kayması yoktur?
A- Bu hafta sonu, arkadaşlar bize geliyorlar.
B- O anda ben geliyorum;konu kapanıyor.
C- Sürekli aynı sözleri söyleyip duruyor.
D- Her yapılan işte, önce düzen arıyor.
E- Ders başladığından beri etrafı seyrediyor.

9. Sofraya hep birlikte oturduk. Tahtadan, yuvarlak bir yer sofrasına, ayaklarımızı altımıza alıp yan oturarak yaklaşırdık.
Sofra örtüsünü dizlerimizin üzerine çekerdik. Babam bağdaş kurarak baş köşede otururdu.
Bu parçada kaç tane bileşik zamanlı fiil vardır?
A- I B- II C- III D- IV E- V

10. Aşağıdaki dizelerin hangisinde bileşik zamanlı fiil kullanıl-mamıştır?
A- Ağlamak için bekler gibiydi sanki gözleri.
B- Çizgiler geçiyordu yüzlerinden geçmişten geleceğe.
C- Ekşimişti yüzleri , halleri yoktu gülmeye.
D- Belli ki bir daha hiçbir gün gülmeyecekti.
E- Oysa biliyordu, ümitler hiç tükenmemeliydi.

11. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde eylemin geçmişte yapıldığı anlaşılmaktadır?
A- Genç çoban, koyunlardan birkaçının eksik olduğunu fark edince gelip köye haber verir.
B- Sığırtmaç, yaşlı kadının ineğini her gün evinden alıp otlağa götürür.
C- Akşam olurken, karşıdaki sıradağların ardından güneş yavaş yavaş kaybolup gidiyor.
D- Dostları ona, “Gel bu işten vazgeç.”dedikleri halde o, umudunu yine de yitirmeyecek.
E- Yasalar, insanlar tarafından yapıldığı için her zaman değiştiri- lebilir.

12. Aşağıdaki cümlelerin hangisinin fiil kipinde anlam kayması vardır?
A- Sabah erkenden kalkmayı sevmiyorum.
B- Kapıyı açınca karşımda onu gördüm.
C- Bu akşam biraz İngilizce çalışalım.
D- Yarın arkadaşımla sinemaya gideceğiz.
E- Bu soruların hiçbirini çözememiş.

13. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde, anlam kayması yoktur?
A- Okullar, haziranda tatil oluyor.
B- Acele ettiğim zaman götü yazıyorum.
C- Her yaz, ailemi görmek için köye gidiyorum.
D- Önümüzdeki günlerde günlük tutmaya başlıyorum.
E- Karşıki tepenin ardından bir duman yükseldi.

14. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde fiil, istek kipiyle çekim-lenmiştir?
A- Keşke bütün güzellikleri sana getirebilsem.
B- Bu işleri akşama kadar bitirmelisin.
C- Gidip ona hemen haber vereyim.
D- İki saate kadar yanıma gelsin.
E- Haber verdiğimiz zaman gelseydiniz.

15. Aşağıdaki dizelerin hangisinde bileşik zamanlı bir fiil kullanılmıştır?
A- Dokunabilir misiniz
Gözyaşlarıma, ellerinizle
B- Yine dertli geçirdim geceyi
Şarkılar, türkülerle
C- Hükümet önünden geçtim
Oturdum bir kahve içtim
D- Bir akşam uyudu
Uyanmayıverdi.
E- Duyarlarsa öldüğünü alacaklılar
Haklarını helal ederler elbet

16. Anlattıkları şeylerin niteliğine göre fiiller ; kılış fiilleri, durum fiilleri ve oluş fiilleri olmak üzere üç grupta toplanabilir.
Aşağıdakilerin hangisinde yukarıda sözü edilen fiillerin tümü örneklendirilmiştir?
A- kırmak, oturmak, büyümek
B- okumak, hazırlamak, susmak
C- doymak, örtmek, açıklamak
D- kararmak, yeşermek, yolmak,
E- solmak, oturmak, ağlamak

17. Aşağıdaki cümlelerin hangisinin yüklemi “şimdiki zamanın hikayesi” biçimindedir?
A- Şimdiye kadar böyle güzel bir kitap okumamıştım.
B- Ağır ve kirli hava çocuklara çok dokunuyormuş.
C- Kavun, karpuz kabukları, ölü balıklar kıyıya vurmuştu.
D- Çocuk, buğulu camlardaki parmak izlerine bakıyordu.
E- Genç yaşta iş dünyasında adını duyurmuş.

18. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde yüklem, eylemin gele-cekte yapılacağını bildirmektedir?
A- Onun ne kadar cimri olduğunu sen de bilirsin.
B- Bu adam burada iki saattir seni bekler.
C- Arkadaşın sabah okulda bizi arar, bulamayınca gider.
D- En kısa zamanda seni ararım.
E- Zeki insan bulduğu ortama hemen uyum sağlar.

19. Aşağıdaki cümlelerden hangisinin yüklemi gelecek zaman anlamında kullanılmıştır?
A- Verdiğim kitabı okuyor musun?
B- Sular sarardı yüzün perde perde solmakta.
C- Kızıl havaları seyret ki akşam olmakta.
D- Karşıki pastanede amcam oturuyor.
E- Haftaya bizimle İstanbul’a geliyor.

20. Aşağıdakilerden hangisinde ekeylem kullanılmamıştır?
A- Tohumdun yüreğimde fidan oldun büyüdün
Ağaç idim bağımda, çınar oldun yürüdün
B- Nasıl söküldün öyle çatır çatır yüreğimden
Köklerin yüreğimde kan revan oldu birden
C- Çalı çırpı bıraktın giderken yüreğimde
Hepsi bir kıymık gibi beynimin her yerinde
D- Dilin ne derse desin, gözün öyle demiyor
Seni sevmedim derken, dilin yanla söylüyor
E- Yalnızım bu şehirde, hem de yapayalnızım
Boğuluyorum gitme, şair olur bir yanım

21. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ekeylem kullanılma-mıştır?
A- Şirkette yüzde otuz hissesi varmış.
B- Bu soruyu soran arkadaşımdı .
C- Yerinden usul usul kalktı, kapıyı açtı.
D- Onların evleri bizimkinden daha büyüktür.
E- Bir haftadır ortalıkta yoksun, nerelerdeydin?

22. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ek-fiil kullanılmıştır?
A- Onun hasta olduğunu duydum.
B- Başına gelenlerden ders almayan birisin.
C- Bana anlattıklarını ona da anlatmalısın.
D- Gecenin bir vakti telefonum acı acı çaldı.
E- Tarihe, herkesten ayrı bir ilgi duyuyor.

CEVAP ANAHATARI
1.E, 2.C, 3.B, 4.C, 5.C 6.B, 7.A, 8.E, 9.D, 10.A, 11.A, 12.A, 13.E
14.C, 15.E, 16.A, 17.D, 18.D, 19.E, 20.B, 21.C, 22.B

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder