17 Nisan 2010 Cumartesi

Faruk Nafiz Çamlıbel ve Kayseri Lisesi

FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL VE KAYSERİ
Cumhuriyet döneminin ünlü şairi Faruk Nafiz Çamlıbel, 1922 yılında Kayseri Lisesinde öğretmenlik yapmıştı. Bu görevi dolayısıyla Ankara’dan Kayseri’ye gelişi sırasında yaşadıkları, hissettikleri, şaire ünlü “Han Duvarları” şiirini yazdırmıştı. Faruk Nafiz Çamlıbel, Kayseri Lisesi’nde 1922-1924 yılları arasında öğretmenlik yapmıştır. Bu süre zarfında yakından tanıma fırsatını bulduğu Kayseri halkını çok sevdiğini, “Benim Namzedliğim” başlıklı şiirinden anlıyoruz.
Benim Namzedliğim
Seçilmek istemem öte beriden
Ayrılsa cismimde kemik deriden
Yine ayrılmam ben Kayseri’den
Bunu böyle bilsin Türk’ün ricali

Olmaz Kayseri’nin hiç vefasızı
Beni tanır cümle kızanı, kızı
Az mı yedim sizin pastırmanızı
Az mı karıştırdım kaymağa balı

İzimi bıraktım karda, karada
Şiir karaladım ara sıra da
iki yıl hocalık ettim orada
Hem de yetiştirdim Behçet Kemal’i

Ünlü şair Behçet Kemal Çağlar, aslen Kayseri’nin Büyük Bürüngüz köyündendir ve 1922-1924 yılları arasında Kayseri Lisesi’nde Faruk Nafiz Çamlıbel’in talebesi olmuştur.Faruk Nafiz Çamlıbel’in Kayseri’ye dair hatıraları çoktur. Bu hatıraları okumak isteyenler, Kayseri Lisesi 100. Yıl Şeref Belgeseline bakabilirler. Biz, Kayseri Lisesi Marşı’nın sözlerini ünlü şairin kaleme aldığını belirtmekle yetinelim.
Kayseri Lisesi’nin nura koşan gençleri
Güzel Anadolu’ya güneşler taşınacak
Bu mefkure oldukça azmimizin rehberi
Cehalet boğulacak, ilm ü fen yaşayacak
Güçlüyüz kuvvetliyiz imanlıyız hepimiz
Yaşasın genç Türkiye, yaşasın mektebimiz.
Faruk Nafiz’in hayatında Kayseri’nin yeri tahminlerin çok ötesinde bir önem arz etmektedir. Faruk Nafiz’in İstanbul’dan yetişmiş bir insan olarak ilk defa “gerçek Anadolu”ya ulaşması Kayseri’deki görevine gelişi sırasında olmuştur. Şairin “Han Duvarları” şiiri, onun sanatında büyük bir aşamadır ve bu şiir, şairin Kayseri’ye yaptığı yolculuğun izlerini taşır.(…)
Sabahleyin gökyüzü parlak, ufuk açıktı
Güneşli bir havada yaylımız yola çıktı
Bu gurbetten gurbete giden yolun üstünde
Ben üç mevsim değişmiş görüyordum üç günde
Uzun bir yolculuktan sonra İncesu’daydık
Bir handa yorgun argın, tatlı bir uykudaydık(…)
Şairin “yorgun argın, tatlı bir uyku uyuduğu han” İncesu İlçemizdeki Merzifonlu Kara Mustafa Paşa Kervansarayıdır. Durum böyle olunca Kayseri’nin Faruk Nafiz’i unutması veya bir köşeye atması mümkün değildir. İncesu’da ve Kayseri’de Faruk Nafiz’le ilgili bazı anma programları yapılmalı ve bence Merzifonlu Kara Mustafa Paşa Kervansarayının önüne büyük bir levhaya “Han Duvarları” şiiri yazılarak bu hatıra yaşatılmalıdır. Kayseri Lisesi’nde de her yıl Faruk Nafiz’i anmak için ses getiren büyük etkinlikler planlanmalıdır. İnsanlar, Faruk Nafiz’in bu özelliklerini ve Kayseri ile olan ilgisini unutmamalılar. Faruk Nafiz gibi büyük bir şair ise her zaman hatırlanmalıdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder