S1. “Mütareke dönemi İstanbul’unun kargaşası içinde sezgileri ve el yordamıyla Kurtuluş Savaşı bilincine gelen soylu zengin Kamil Bey’in uyanışı, yeni kişiliğini buluşu, Anadolu’nun zaferine yardım etmesi yüzünden hapse sokuluşunu anlatan “Esir Şehrin İnsanları” hangi yazarımızın eseridir?
A- Kemal Tahir B- Sebahattin Eyüboğlu C- Falih Rıfkı Atay
D- Yaşar Kemal E- Suut Kemal Yetkin
S2. Aşağıdakilerden hangisi kendi türünde bir yönüyle ilk yapıt değildir?
A- İntibah B- Şair Evlenmesi C- Karabibik
D- Aşkı Memnu E- Eylül
S3. Aşağıdakilerden hangisi “Şair Evlenmesi”nin bir özelliği olamaz?
A- Kahramanları karakter olarak yaratılmıştır.
B- Bir töre komedisidir.
C- Rüşvetin cahil toplumdaki etkisini gözler önüne serer.
D- Klasisizmin etkisindedir.
E- Aklın üstünlüğünü savunur.
S4. Aşağıdakilerden hangisi Şair Evlenmesi’nin bir özelliği olamaz?
A- Kahramanları karakter olarak yaratılmıştır.
B- Bir töre komedisidir.
C- Rüşvetin cahil toplumdaki etkisini gözler önüne serer.
D- Klasisizmin etkisindedir.
E- Aklın üstünlüğünü savunur.
S5. I- İlk edebi romanı yazdı.
II- Aruz veznini ve divan nazım şekillerini kullandı. Hece ölçüsünü de denedi.
III- Roman, tiyatro, eleştiri, tarih türlerinde eserler yazdı.
IV- Tasvir-i Efkar ve İbret gazetelerini çıkardı.
V- Tiyatronun faydalı bir eğlence olduğunu savundu.
Yukarıdaki özelliklerin tümü aşağıdaki sanatçılardan hangisine aittir?
A- Şinasi B- Ziya Paşa C-Namık Kemal D- Recaizade Mahmut Ekrem E- Abdülhak Hamit Tahran
S6. I- Genç şair ve yazarlara yol göstericidir.
II- Talim-i Edebiyat adlı eseriyle yeni edebiyatın esaslarını çizmiştir.
III- Şiirde konu sınırını kaldırmış, kulağa göre kafiyeyi savun- muştur.
IV- Batıya yönelişin yanlış anlaşıldığını yazdığı romanla tenkit etmiştir.
Yukarıda özellikleri verilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A- Şinasi B- Namık Kemal C- Recaizade Mahmut Ekrem
D- Abdülhak Hamit Tahran E- Samipaşazde Sezai
S7. Yapıtlarında, yurtseverlik, hürriyet, adalet, doğruluk ve erdem gibi kavramları ve bunlarla ilgili düşünceleri ele alan, topluma yaşama bilinci vermeğe çalışan; şiir, makale, roman, tiyatro, tarih, eleştiri yazarı kimdir?
A- Ahmet Mithat B- Ziya Paşa C- İbrahim Şinasi
D- Namık Kemal E- Cenap Şahabettin
S8. “Batıya olduğu kadar topluma da yönelen edebiyatımızın ön- cüsüdür. O, aynı zamanda, ilk olarak toplumların düşünce, söz ve yazı hürriyetini ileri süren; didaktik şiirleriyle ve ilk tiyatro yapıtıyla, okuyucuları uyarmaya, aydınlatmaya çalışan; sade sade dile yönelen sanatçımız aşağıdakilerden hangisidir?
A- Şinasi B- Ahmet Vefik C- Ziya Paşa
D- Namık Kemal E- Recaizade Mahmut Ekrem
S9.” Arka arkaya yayımladığı ………….. ve………………… hep ölüm teması etrafında toplanan bir seri oluşturur. Ölüm karşısında duyulan ıstırapla, ölüm ve diğer metafizik problemler hakkındaki düşünceler, bu eserlerde biri birini kovalayan dalgalar halin- dedir. Sanatçı kontrolü altındaki düşünceleriyle …………………. döneminin şiirinde serbest düşünüşe yine en çok yaklaşandır.”
Noktalı yerlere aşağıdakilerden hangisi getirilebilir?
A- Makber-Ölü-Hacle-Abdülhak Hamit Tahran
B- Nejat Ekrem-Zemzeme-Tefekkür-Recaizade Mahmut Ekrem
C- Terci-i Bent-Terkib-i Bend-Zafername- Ziya Paşa
D- Münacat- İlahi-Arz-ıMuhabbet- Şinasi
E- Sis- Doksanbeşe Doğru-Şermin-Tevfik Fikret
S10. Aşağıdakilerden hangisi Mehmet Rauf’la, Halit Ziya Uşaklıgil’de ortak özellik değildir?
A- Mensur şiir yazmışlardır.
B- Hikaye ve tahlil romanları yazmışlardır.
C- Her iki sanatçı da Servet-i Fünun’da yer alır.
D- Her iki sanatçı da realizmin etkisinde kalmışlardır.
E- Her iki sanatçı da anı türünde eserler vermişlerdir.
S11. ……………………… yeni Türk romanına Avrupai değer kazandırmıştır. Kendi döneminin, ikinci üçüncü sınıf sanatçıları elinde bayağılaşmaya yüz tutan hikaye roman türlerinden güzel örnekler vermiştir. Edebiyatımıza sanatlı nesri getiren, Edebiyat-ı Cedide’nin “hayal ile gerçek” çatışmasını romanlaştıran sanatçı- dır.
Boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A- Halit Ziya Uşaklıgil B-Mehmet Rauf
C- Refik Halit Karay D-Ömer Seyfettin
E- Yakup Kadri Karaosmanoğlu
S12. I- Servet-i Fünun şiirini, Türk Divan şiiri estetiğini ve Fransız sembolistlerini şiir anlayışlarını benliğinde birleştirmiştir.
II- Şiirlerinde akşam renkleriyle yanan, ay ışığıyla sararan, şafakla pembeleşen renk ve ışık anlarını yakalar.
Yukarıda özellikleri verilen sanatçımız aşağıdakilerden hangisidir?
A- Cenap Şehabettin B- Yahya Kemal Bayatlı
C- Tevfik Fikret D- Ahmet Hamdi Tanpınar
E- Ahmet Haşim
S12. Batıcılık zihniyetini yanlış anlayarak şekli yönünden batıcı olan, ancak zihinsel bir değişim ve gelişime gerek duymayan insanların eleştirildiği Tanzimat Edebiyatının ikinci döneminde yazılan eser ve yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
A- Araba Sevdası - Recaizde Mahmut Ekrem
B- Mai ve Siyah – Halit Ziya Uşaklıgil
C- Kiralık Konak – Yakup Kadri Karaosmanoğlu
D- Eylül – Mehmet Rauf
E- Çalıkuşu – Reşat Nuri Güntekin
S13. İlk Türk Sosyoloğu olarak da nitelenebilen, “Halka Doğru “ ve “Batıya Doğru” gidilerek uluslaşma ve çağdaşlaşma gerçekleşmelidir, diyerek düşüncesini belirten, bunun esaslarını bir kitapta toplayıp sistemleştiren, Türkçülük; “Türk milletini yükseltmektir” düşüncesiyle yücelen sanatçı düşünürümüz aşağıdakilerden hangisidir?
A- Ziya Paşa B- Namık Kemal C- Ömer Seyfettin
D- Mehmet Akif Ersoy E- Ziya Gökalp
S14. Şiirde anlamın çok gerilerde bulunması gerektiğini savunan bu sanatçı, bir şiiri birçok kişinin kendine göre yorum- layabileceğini söyler. Sözcüklerin yan yana gelişlerinden etkili sonuçlar elde edilebileceğini vurgulayan sanatçı, anlamın kapalı ve belirsiz olması koşuluna bağlıdır.Fecri Ati’de şiir böyle olmalıdır.”
Yukarda şiir hakkındaki görüşü belirtilen ve yazıda “bu sanatçı” sözüyle aşağıdaki sanatçılardan hangisi tanıtılıyor?
A- Ahmet Haşim B- Tevfik Fikret C- Cenap Şehabettin
D- Ali Canip Yöntem E- Ziya Gökalp
S15. Farklı edebi dönemlerin sanatçıları olmalarına rağmen edebiyatımızda bu iki sanatçı birçok yönden birbirine benzer. Örneğin her ikisi de Fransız sembolizminin etkisindedir. Her ikisi de hem nazım, hem de nesir alanında oldukça güzel yapıtlar vermişlerdir. Her ikisinin de dili ağır anlatımları kapalıdır. Sembollerden çok yararlanan şairler teşhis, intak, teşbih ve istiare sanatlarına da bol yer verirler.
Yukarıda ortak özellikleri verilen bu iki sanatçımız aşağıdalerden hangisinde verilmiştir?
A- Tevfik Fikret – Mehmet Akif Ersoy
B- Ziya Gökalp – Yahya Kemal Beyatlı
C- Ahmet Haşim – Cenap Şehabettin
D- Ahmet Akif – Tevfik Fikret
E- Mehmet Akif Ersoy – Yahya Kemal Beyatlı
S16. Tiyatro yapıtlarındaki ; canlı, neşeli, nükteli İstanbul konuşmasıyla dikkatı çeker. Azıcık laubali, fazlaca meddah konuşmasına kaçar. İstanbul’daki ırk tipleriyle, Anadolu insanı- nın şive taklitleriyle başarısını yükseltir. Özellikle 275 kez başarıyla temsil edilen Keşanlı Ali Destanı adlı tiyatro yapı- tıyla kitleler tarafından sevilmiştir.
Türk edebiyatının bu hikaye tiyatro yazarı kimdir?
A- Hüseyin Rahmi Gürpınar B- Haldun Taner
C- Peyami Safa D- Kemal Tahir
E- Tarık Buğra
S17. Kendi Gök Kubbemiz kitabında derlenen şiirleriyle öz-biçim, ses-anlam bileşimini en olgun dize yapısıyla gerçekleştirmiştir. Yaşayan Türkçe’nin pürüzsüz sadeliğine ulaşmıştır. Bu yolda ne Ahmet Haşim gibi sembollerle anlamca kapanık, ne hececiler gibi konular darlığıyla bulanmaz. Çağdaş şiirimizi yapan başlıca güçlerden biri olarak hakkı olan bu yere sabırlı çalışmalarıyla ulaşmıştır.
Yukarıda bahsedilen edebiyatçımız kimdir?
A- Tevfik Fikret
B- Mehmet Akif Ersoy
C- Yahya Kemal Beyatlı
D- Cahit Sıtkı Tarancı
E- Faruk Nafiz Çamlıbel
S18. Edebiyatımızda lirik şiirin ustası olan şair, şiirlerinde kuvvetli bir aruz kullanır. Aruzun yanı sıra heceyi de kullanır, hem de beş hececilerden biri olacak kadar.
Bu özelliği gösteren şair aşağıdakilerden hangisidir?
A- Tevfik Fikret B- Faruk Nafiz Çamlıbel C-Ahmet Haşim
D- Mehmet Akif Ersoy E- Yahya Kemal Beyatlı
S19. Türkiye tarihinin uzak ve yakın sayfalarını eserlerinde yansıtan şiirler yazar. Dil, sanat, kültür, düşünüş, zafer ve uygarlık anı- larını ulusal ve Avrupai bir sanat anlayışıyla verir. Şiirleri ölümün- den sonra adına kurulan enstitü tarafından toplanıp yayınlanır. Aruzu çok güzel kullanan şairin yeni şiirlerini “Kendi Gök Kubbemiz” yapıtı içinde toplamıştır.
Yukarıda bahsedilen sanatçımız kimdir?
A- Tevfik Fikret B- Ziya Gökalp C- Yahya Kemal Beyatlı
D- Mehmet Akif Ersoy E- Ahmet Haşim
S20. Mehmet Akif Ersoy – Tevfik Fikret – Yahya Kemal Beyatlı ve Faruk Nafiz Çamlıbel arasındaki ortak olan tek özellik aşağıdakilerden hangisidir?
A- Aruz ölçüsünü Türkçe’ye mükemmel uygulayışları
B- Dili yalın kullanabilme yeteneği
C- Konu birliği
D- Vatan hasreti temasına özellikle yer vermeleri
E- Şiirlerini ortak şiir biçimleriyle vermeleri
S21. I- Şiirlerinde dini lirizm hakimdir
II- Manzum hikayenin en güzellerini verir.
III- Resimle edebiyatı birleştiren realist betimleme gücüyle yaşam görünüşünü anlatır.
IV- Şiirlerini yedi ayrı bölümle bir yapıtta birleştirir.
Yukarıda sözü edilen şair ve yapıtı hangisidir?
A- Tevfik Fikret – Haluk’un Defteri
B- Namık Kemal – Hürriyet Kasidesi
C- Ziya Gökalp – Kızıl Elma
D- Mehmet Akif Ersoy – Safahat
E- Yahya Kemal – Eski Şiirin Rüzgarıyla
S22. Balık tutmak, kahvede oturmak, yanımda çok sevdiğim köpeğim, insan tanımak, Beyoğlunda bir aşağı bir yukarı dolaşmak, arada içmek, hikaye yazmak, velhasıl bir şeylere bağlanmadan avare gezmek bütün gün. İşte ben böyle hayattan zevk alırım. Buna yaşamak derim”
Yaşam felsefesini böyle aktaran, bir İstanbul Hikayecisi olarak bilinen, Türk hikayesini adeta sivilleştiren sanatçımız aşağıdakilerden hangisidir?
A- Necati Cumalı
B- Kemal Tahir
C- Halikarnas Balıkçısı
D- Ömer Seyfettin
E- Sait Faik Abasıyanık
1-A 2-D 3-A 4-C 5-C 6-D 7-A 8-A 9-E 10-A 11-E 12-A 13-E
14-A 15-C 16-B 17-E 18-B 19-C 20-A 21-D 22-E
Hazırlayan: Bülent KAYA
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder