S1. I- Aruz ölçüsünü, beyit birimini kullanır. Zaman zaman da hece ölçüsüne ve dörtlük birimine yönelirler.
II- Sade dil ve açık anlatım kullanmak istemişler, ancak başaramamışlardır.
III- Batılılaşma yönünde ilk yapıtları vermişlerdir.
IV- Kaside, mesnevi, gazel, murabba gibi nazım biçimlerini de kullanırlar.
Yukarıda verilen özellikler tümüyle aşağıdakilerden hangi ede- biyat dönemiyle ilgilidir?
A- Tanzimat Edebiyatı B- Divan Edebiyatı
C- Servet-i Fünun Edebiyatı D- Fecri Ati Edebiyatı
E- Milli Edebiyat Akımı
S2. Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat sanatçılarının ortak özelliklerinden biri değildir?
A- Eski edebiyatı yıkmak, sosyal yaşamla geniş ölçüde ilgili yeni bir edebiyat getirmek isteği.
B- Sade dile ve halk Türkçesine değer vererek, halka halk diliyle hitap edebilmek arzusu.
C- Vatan sevgisi, milliyet duygusu , hürriyet aşkı gibi idealleri halka benimsetme gayreti.
D- Özellikle Fransız edebiyatından etkilenerek, edebiyata yeni türler getirme arzusu.
E- Halkı aydınlatma yolunda yazılacak yapıtların özellikle realizmin ve natüralizmin etkisinde oluşmasını sağlamak.
S3. Halkımızın kullandığı bir lisan yok mu, işte onun millet li- sanı yapalım. Arapça ve Farsça’nın ne kadar tamlamaları ve ne kadar sıfatları varsa kaldırıversek, yazdığımız şeyleri bugün yedi yüz kişi anlayabilmekte ise yarın mutlaka yedi bin kişi anlar.” diye Türk Edebiyatında ilk defa bu konuya dikkat çeken sanatçı aşağıdaki dönemlerden hangisinin temsilcisi ola- bilir?
A- Tanzimat B- Servet-i Fünun
C- Fecri Ati D- Milli Edebiyat
E- Cumhuriyet
S4. Aşağıda verilenlerden hangisi Servet-i Fünun edebi döneminin sanatçılarında görülen ortak nitelik değildir?
A- Hepsi hastalıklı, hayattan kopuk içe dönük kişilerdir.
B- Hayat dedikleri “mai” ile gerçek dedikleri “siyah” kavramları arasında iç çatışmalarını ortaya koymuşlardır.
C- Yeni bir dünya düşlerler, titiz ve kavramsal kişilerdir.
D- Hepsi de klasisizmin etkisinde kalmışlardır.
E- Salon edebiyatı, verem edebiyatı diye nitelendirilen bir ede- biyat oluşturmuşlardır.
S5. Divan edebiyatında nesir pek gelişmemiştir.İnşa adı verilen sanatlı nesirde şiirin özellikleri uygulanır. Bu nedenle nesir gi- derek nazma yaklaşır. Oysa, bunlarda bu durumun tamamen aksi görülür. Her ne kadar yapıtlarını divan edebiyatçıları gibi “sanat sanat içindir.” görüşüyle verseler de …”
Verilen parçada sözü edilen edebiyatçılar kimlerdir?
A- Tanzimat Sanatçıları B- Servet-i Fünuncular
C- Fecri Aticiler D- Halk Ozanları
E- Yedi Meşaleciler
S6. Aşağıdakilerden hangisinde Tanzimat romanının bir özelliği verilmemiştir?
A- Romanda yazar kişiliğini saklar, bilgi vermekten kaçınır.
B- Konular tarihten, günlük yaşamdan alınır. Saray ve çevresi işlenir.
C- Kişiler iyi ise iyi, kötüyse kötüdür. Kişiler çok yönlü düşünül- mez.
D- Batı özentisi, cariyelik anlayışı işlenir.
E- Genellikle romantizmin etkisi vardır. İyi-kötü, doğru-yanlış birlikte verilir.
S7. “Piyale”, nasıl anlamca kapalı imgeli ahenk şiirinin temsilcisi ise, “Çoban Çeşmesi” de hece ölçüsüyle halk nazmını canlandıran yurt şiirlerinin başlıca temsilcisidir.
Yukarıdaki bilgilerden hareketle bu iki şiirin yazıldığı dönemler aşağıdakilerden hangisidir?
A- Servet- i Fünun – Tanzimat Edebiyatı
B- Fecri Ati Edebiyatı – Milli Edebiyat
C- Tanzimat Edebiyatı – Cumhuriyet Edebiyatı
D- Cumhuriyet Edebiyatı – Milli Edebiyat
E- Fecri Ati Edebiyatı – Serveti Fünun Edebiyatı
S8. “Alınteri var temellerinde
Merhametine girdiğin yapıların
Ve avuç sıcaklığı
Ayrı ayrı her taşında
İnsanların “
Uyak, ölçü, birim gibi nazım kurallarından arınıp, özgür söyleyişle oluşturulan bu şiir hangi edebiyat döneminin ürünü olur?
A- Milli Edebiyat Akımı B- Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı
C- Fecri Ati Edebiyatı D- Serveti Fünun Edebiyatı
E- 1941 sonrası Türk Edebiyatı
S9. I- Yazı diliyle konuşma dili arasındaki fark iyice ortadan kalktı, halk dili edebiyata geniş ölçüde yansıdı.
II- Tüm edebi yapıtlar dünya edebi yapıtlarıyla boy ölçüşebilecek duruma geldi.
III- Divan edebiyatının tüm izleri silindi. Hece ve serbest ölçü şiirde söz sahibi edildi.
IV. Şairlik ve yazarlık belli bir kesimden kurtulup, halkın her kesiminden güçlü sanatçılar yetişti.
Yukarıdaki özellikler hangi edebiyat dönemimizde gerçekleşti?
A- Tanzimat Edebiyatı B- Serveti Fünun Edebiyatı
C- Fecri Ati Edebiyatı D- Milli Edebiyat Akımı
E- Cumhuriyet Dönemi
S10. Yazacağımız romanda konu İstanbul sınırlarını aşıp tüm ülkeye yayılmalı, halk edebiyatının türlerinden yararlanmalı, aruzu bırakıp hece veznine dönmeliyiz. Hepsinden önemlisi dili yabancı sözcüklerden arındırıp özleştirmeliyiz. Böylece daha bizim olan yapıtı, daha bizim olan dille yaratırız.”
Yukarıdakileri savunan bir edebiyatçı hangi edebiyat dönemimizin temsilcisidir?
A- Tanzimat Edebiyatı B- Serveti Fünun Edebiyatı
C- Milli Edebiyat D- Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı
E- Fecri Ati Edebiyatı
S11. Aruz ölçüsünün yerine hece ölçüsünü getirerek, milli edebiyat ilkeleri doğrultusunda başarılı yapıtlar veren “Beş Hececiler” in edebi amaçlarından biri aşağıdakilerden hangisi olamaz?
A- Yurtseverlik ve kahramanlık konularını işlemek.
B- Toplumsal bilinç eksikliğini gidermek.
C- Halk edebiyatına çağdaş boyut kazandırmak.
D- Sade dille hece ölçüsüyle başarılı eser verdiğini göstermek.
E- “Sanat sanat içindir.” görüşünde birleşerek edebiyatı amaç olarak kullanmak.
S12. Aşağıda verilen eser-yazar eşleşmelerinden hangisi yanlıştır?
A- Kırık Hayatlar – Mehmet Rauf
B- Aşk-ı Memnu – Halit Ziya Uşaklıgil
C- Şıpsevdi – Hüseyin Rahmi Gürpınar
D- Yüksek Ökçeler – Ömer Seyfettin
E- Yeni Hayat – Ziya Gökalp
S13. Orhan Veli, Melih Cevdet, Oktay Rıfat gibi sanatçılar- dan kurulan, çağdaş edebiyatımızın ilk hareket noktası olan, güçlü sözlerden, şairanelikten özenle kaçınan, günlük yaşa- mın akışı içinde sıradan insanları konu alan, ölçü, uyak , biçim gibi şiir kalıplarından kaçınan, her şeye rağmen yaşa- ma, yaşama sevinciyle bağlanan edebi topluluk aşağıdaki- lerden hangisidir?
A- İkinci Yeni B- Maviler C- Yedi Meşaleciler
D- Beş Hececiler E- Garipçiler
S14. Aşağıda verilen eser – yazar eşleşmelerinden hangisi yanlıştır?
A- Bomba – Ömer Seyfettin
B- Vurun Kahpeye – Hüseyin Rahmi Gürpınar
C- Ateşten Gömlek – Halide Edip Adıvar
D- Kiralık Konak – Yakup Kadri Karaosmanoğlu
E- Zehra – Nabizade Nazım
S15. Namık Kemal, eski edebiyatı savunan Ziya Paşa’nın “Harabat” adlı yapıtına karşı aşağıdaki yapıtlardan hangisini yazmıştır?
A- Celalettin Harzemşah
B- Evrak-ı Perişan
C- Devri İstila
D- Takip-i Harabat
E- Karabela
S16. Yazarın Küçük Ağa romanı, Akşehir kasabası ve çevresindeki Kuvay-i Milliye ortamını, o dönemdeki Anadolu’nun bütün iç ve dış zıtlıklarını, çatışmalarını anlatır. Bu roman, kasaba aydınlarının, ileri gelenlerin, din adamlarının Anka-ra’da Mustafa Kemal’in öncülüğünde toplanan milli kuvvetler- le 600 yıldır bağlı oldukları padişah arasındaki ikilemin kişi dünyasında yarattığı trajediyi esas alır.
Yukarıda içeriği sergilenen “Küçük Ağa” romanı aşağıdaki sanatçılardan hangisine aittir?
A- Yakup Kadri Karaosmanoğlu
B- Halide Edip Adıvar
C- Tarık Buğra
D- Ömer Seyfettin
E- Sait Faik Abasıyanık
S17. Önce piyes olarak yazılan daha sonra romana dönüştürülen Anadolu’ya bir aşkın acısından kaçarcasına öğretmen olarak giden genç kızın, anı defteri tarzına dönüşen bir onur kavgacısı, çalışkan ve iyi yürekli bir öğretmen adayının serüvenleri diye özetlenebilen roman aşağıdakilerden hangisidir?
A- Rabia B- Yaprak Dökümü C- Kırık Hayatlar
D- Çalıkuşu E- Sinekli Bakkal
S18. Batının yaşam görüşünü, fikir hareketlerini ve hikaye tekni- ğini birleştiren Halide Edip, hayal ve heyecan unsurlarından çok ihtiras olaylarıyla dikkati çeker, kadın karakterlerini romanlaştıran bu sanatçımızın eserlerinden biri aşağıdakilerden hangisi ola-maz?
A- Sinekli Bakkal B- Ateşten Gömlek
C- Kalp Ağrısı D- Vurun Kahpeye
E- Kiralık Konak
S19. Yakup Kadri Karaosmanoğlu toplumumuzun Tanzimattan sonra girdiği batılılaşma yolunda geçtiği aşamalara o günlerden dikkat etmiş durumdadır. Yakup Kadri’nin dağılan büyük aile, kuşaklar arası anlaşmazlık noktaları, alafrangalık özentilerinin yarattığı yozlaşmış kişileri ve 19.yüzyılın yapısını sergilendiği eserinin adı aşağıdakilerden hangisidir?
A- Kiralık Konak B- Yaban C- Nur Baba
D- Panaroma E- Sodom ve Gomore
S20. Şinasi tarafından çıkarılan gazete sade dil anlayışına önem veren edebi ve fikri bir nitelikteydi. Sonra Namık Kemal’e kaldı. Bu kez bir siyaset ve politika arenası haline geldi. Daha sonra da Recaizade Mahmut Ekrem’e devredildi.
Yukarıda sözü edilen gazete aşağıdakilerden hangisidir?
A- Tasvir-i Efkar B- Tercuman-ı Ahval C- Hürriyet
D- Ceride-i Havadis E- Takvim-i Vakai
S21. Bir töre komedisi olan “Şair Evelenmesinde” Şinasi bazı tipleri gülünç yönleriyle yansıtırken onların eksikliklerini ya da trajik yönlerini de vurgulamıştır.
Aşağıdakilerden hangisinde bu yönlü bir değerlendirme yapıla- maz?
A- Atak Köse’nin kendini bir büyük güç görmesi
B- Gelinin duvağıyla birlikte takma saçının da düşmesi
C- Hikmet Efendi’nin her soruna akılcı çözüm bulması
D- İmamın rüşvet alırken “Yan cebime koy!..” demesi
E- Küçük kızın gösterilip büyüğün verilmesi
S22. “Göz için uyak” görüşüne bağlı kalarak Recaizade’nin “Kulak için uyak” görüşünü tenkit eden Muallim Naci’nin birbirlerine karşı oluşturdukları yapıtlar aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
A- Vuslat B- Afife Anjelik C- Talim-i Edebiyat
D- Araba Sevdası E- Zemzame-Demdeme
1- A 2- E 3- A 4- D 5-B 6-A 7-B 8-E 9-E 10-C 11-E 12-A
13- E 14-B 15-D 16-C 17-D 18-E 19-A 20-A 21-C 22-E
Hazırlayan Bülent Kaya
cok guzel olmuş
YanıtlaSil