24 Nisan 2010 Cumartesi

Edebiyat Genel Tekrar Testi 2

S1. I- Kanuni Mersiyesi’yle şöhretinin doruğuna ulaşmıştır.
II- Şeyhülislam olmak için uğraşmıştır.Ama olamamıştır.
III- Devrinde şöhreti ülke sınırlarını taşmış ve sultanüş şuara “şairlerin sultanı” unvanıyla anılmıştır.
IV- Şiirlerini iç ve dış musikisinde 16.yüzyılın ihtişamını yansıtır. Ya- şadığı dönemin gür ve coşkun sesi olmuştur.

Yukarıdaki verilen özellikler aşağıdaki Divan şairlerinden kime aittir?
A- Nedim B- Nef’i C- Fuzuli D- Baki E- Ali Şir Nevai


S2. Zengini yoksuldan, iyiyi kötüden ayırmaksızın seven, Allah’ın eseri olan bütün insanlara karşı engin bir sevgiyle dolan ………………….. rint ve coşkun bir derviş yaşamını, hep özle- diği vatan, Tanrı diyarına doğru maddi ve manevi yürüyüşle geçirmiştir.

Verilen paragraftaki noktalı yerlere aşağıdakilerden hangi isim getirilebilir?
A- Yunus Emre B- Pir Sultan Abdal C- Karacoğlan
D- Köroğlu E- Aşık Veysel


S3. Aşağıdakilerden hangisi Dede Korkut Hikayelerinin bir özelliği değildir?
A- Anlatımda nesir ve nazım birlikte kullanılmıştır.
B- İç kafiye (seci) ve aliterasyonlara sıkça rastlanır.
C- Destan niteliği de taşıdıkları için destansal hikayeler de denir.
D- Dilde yabancı etki hiç görülmez.
E- Kahramanlık, aşk, doğa üstü, iç ve dış Oğuz savaşları konu olarak ele alınır.


S4. Türk seyahat edebiyatının en güzel, en büyük ve en tanınmış eserini yazmıştır. Yaşadığı dönemde Osmanlı topraklarını boydan boya dolaşmış, bütün seyahat anılarını on ciltlik eser halinde yazmıştır. Bu eser, tarih, coğrafya, din bilgisi, halk ede- biyatı ve tekke edebiyatına kaynak olmuştur.

Yukarıda verilen özellikler, aşağıda verilen hangi sanatçı ve yapıtını anlatıyor?
A- Evliya Çelebi – Seyahatname
B- Katip Çelebi – Cihannüma
C- Nef’i - Siham-ı Kaza
D- Süleyman Çelebi – Mevlit
E- Naima – Naima Tarihi


S5. Yunus Emre, hece vezni kullandığı gibi aruz veznini de kullanmıştır. Yunus Emre’nin beyit birimiyle ve aruz ölçüsüyle öğüt vermeyi yol göstermeyi amaçlayan, didaktik bir nitelik gösteren yapıtının adı aşağıdakilerden hangisidir?

A- Şikayetname
B- Siham – ı Kaza
C- Vesilet’ün Necat
D- Risaletü’n Nushiye
E- Divan – ı Lügati Türk

S6. Her sanatçı bir öncekinin takipçisi oldu. Aynı konuyu, aynı biçimi, aynı türü, aynı ölçüyü kullandı. Şiire biçimsel hiçbir yenilik gelmedi. Şiirin içeriği aynı idi ama söyleyiş ve yorumlayış farklı vardı. Bu edebiyata bağlı olan sanatçılar duyguya düşünceden çok önem verdiler, soyut konular işlediler, edebiyat onlarda bir kuyumcu dükkanıydı, amaç edebiyat yapmaktı.

Yukarıda verilenlere göre, paragrafta sözü edilen edebiyatçılar aşağıdakilerden hangisinde yer alır?
A- Halk edebiyatı B- Divan Edebiyatı
C- Tanzimat Edebiyatı D- Servet-i Fünun Edebiyatı
E- Fecr-i Ati Edebiyatı


S7. Soyut konuları işleyen Divan edebiyatında, somut konulara da yer veren mesnevi “Harname” adlı yapıtta bu durumu çok güzel örnekler. Şeyhi’nin yarattığı bu yapıt didaktik bir özellik taşır. Mesnevi, bunun dışında savaş, aşk, dini konularda da çokça yazılmıştır. Divan edebiyatında bu türde yapıt vermeyen ünlü divan şairi aşağıdakilerden hangisidir?
A- Şeyh Galip B- Nedim C- Nef’i
D- Ali Şir Nevai E- Nabi


S8. Bu iki edebiyatımızı birbirlerine sırtlarını dönmüş iki insana benzetebiliriz. Biri gördüğünü anlatır.Yapmacığa kaçmadan, kendinden katmadan. Gözleri devamlı aşağıdadır. İçinden yetiş- tiğinden alır konusunu yine ona verir, onu anlatmak için. Şiirine aldıkları tüm varlıklar canlıdır, somuttur. Diğeri gözlerini yukarılara çevirmiştir. Anlattığı hayalin eseridir. Soyuttur. Süsleyen, biraz gerçek varsa onu da söz oyunlarıyla gizleyen bir anlayışın tutsa- ğıdır.

Yukarıda sözü edilen iki kişi hangi edebiyatımızı anlatmak için kullanılmıştır?
A- Tanzimat Edebiyatı – Milli Edebiyat
B- Milli Edebiyat – Fecri Ati Edebiyatı
C- Halk Edebiyatı – Divan Edebiyatı
D- Divan Edebiyatı – Tanzimat Edebiyatı
E- Tanzimat Edebiyatı – Halk Edebiyatı


S9. Aşağıdaki verilenlerden hangisi doğru bir tanımlama değildir?
A- Allah’ın birliğinden bahseden kasidelere “münacat” denir.
B- Peygamberi öven kasidelere “naat” denir.
C- Devrin ileri gelenlerini öven kasidelere “methiye” denir.
D- Ölüm konusu üzerine yazılan kasidelere “mersiye” denir.
E- Konusu yergi üzerine kurulan kasidelere “hicviye” denir.


S10. I- Aşka, şiiri süsleyen bir konu olarak değil, aşkın ıstırabına kaynak olduğu için sarılır.
II- İlahi aşkla, insan aşkını en iyi birleştiren şairdir.
III- Şiirlerinde; aşk, ıstırap, fedakarlık, rintlik ve samimiyeti tema olarak işler.
IV- İnce, bir mizah ve hiciv diliyle yazdığı Şikayetname yapıtıyla bilinir.
V- Aşk mesnevisinin en güzelini vermiştir.
Yukarıda verilen özellikler divan edebiyatının hangi şairine aittir?
A- Nedim B- Nef’i C- Şeyh Galip D- Necati E- Fuzuli

S11. Bağ-ı dehrin hem baharın hem hazanın
görmüşüz.
Bir gamın da neşatın da rüzgarın görmü-
şüz.

Beyitte kısaca “iyi ve kötü gün geçirdiğini” anlatan şairin bu beyiti divan edebiyatının hangi yaygın özelliğine ters düşer?
A- Divan edebiyatında mazmun adı verilen kalıplaşmış sözcükler kullanılır.
B- Divan edebiyatında dil ağır, anlatım kapalıdır.
C- Divan edebiyatı, insandan kopuk soyut bir edebiyattır.
D- Divan edebiyatında birim beyittir.
E- Divan edebiyatında edebi sanatlara bolca yer verilir.


S12. Halk edebiyatının son ünlü ismi olan ozan, özlü ve sade bir söyleyişle yüce düşünceler sergiler.Dünya’yı “iki kapılı bir han” gibi kabullenir ve insan ömrünü “uzun ince bir yolla” somutlaştırmıştır. Ozan, iç dünyasının güzelliğiyle, dış dünyasını kurar, sazıyla bütünleşerek zaman zaman felsefi söy- leyişlere yücelir.

Yukarıda özellikleri sıralanan halk ozanı aşağıdakilerden hangisidir?
A- Yunus Emre B- Aşık Veysel C- Aşık Ömer
D- Bayburtlu Zihni E- Erzurumlu Emrah


S13. Bu divan şairi, Türk Halk edebiyatının sosyal hayatı içi- ne girer. Halkın bir zevki ve bu zevki ifade eden zengin halk deyimleriyle süslü güzel bir dili olduğunu görür. Bu yüzden Divan şiirinin kemikleşmiş kurallarının az da olsa dışına çıkar, şiire halk ruhunu, halk şevkini, halk deyimlerini ve halk vezin şekillerini getirir. Serbest ruhlu, Sadabat eğlencelerinin bu çapkın ruhlu şairi aşağıdakilerden hangisidir?

A- Nefi B- Necati C- Baki D- Fuzuli E- Nedim


S14. “Bir şairin şiirine başka bir şairce aynı ölçü, uyak ve redifle yazılan benzerlerine ………………. denir. “

Verilen tanım aşağıdakilerden hangisidir?
A- Methiye B- Nazire C- Tegazzül D- Müstezat E-Tazmim


S15. Sert ve dik başlı kişiliği şiirine aksetti. Devrindeki birçok kişiyi hicvetti. Büyük sandığı insanları övmek, sonra da o ki- şilerin hatalarını görünce acımasızca yermek. İşte ………….
kişiliğinde birleşen iki zıt davranış. Divan edebiyatında Kaside üstadı olarak tanınır. Şiirlerinde ses ve söz anlaşması görülür. Sağlam mısralarında abartılı övgü ve yergiler vardır.

Verilenlere göre noktalı yerlere aşağıdaki şairlerden hangisi getirilebilir?
A- Nedim B- Nefi C- Fuzuli D- Ahmedi E- Şeyhi

S16. Şiirlerinde doğa güzellikleri sanki resmi geçit yapar. Başı dumanlı dağlar, ören yerler, coşkun akan sular, yeşil başlı ördekler o kadar canlı tasvirle verilir……………………
dini konulara hiç değinmemiş, dünya zevkini ve güzelliklerini şiirine, sazına yansıtmış bir halk ozanıdır. O, göçebe bir yaşam sürmüş, sevgilisini ararken duygularını dile getirdiği şiirlerinde sade Türkçe’nin güzelliklerini de verir.
Verilenlere göre noktalı yere aşağıdaki halk ozanlarından hangisi getirilmelidir?
A- Erzurumlu Emrah B- Dadaloğlu C- Karacaoğlan
D- Pir Sultan Abdal E- Köroğlu
S17. İslamiyetten önceki edebiyatımızda günümüzün hikaye ve roman ihtiyacını destan türü karşılıyordu. Çünkü, destan uzun manzum hikaye olarak tanımlanıyordu. İslamiyetin etkisinde oluşan divan edebiyatında “roman ve hikaye” türlerinin ihtiyacını aşağıdakilerden hangisi karşılamıştır?
A- Kaside B- Gazel C- Terkibi Bent D- Müstezat E- Mesnevi

S18. Gel bakma kimseye hor,
Halkı yorma kendin yor.
Yıkmak için çok düşün,
Yıkmak kolay, yapmak zor
Verilen dörtlük için aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A- Öğüt verir, koşmadır.
B- Ders verir, semaidir.
C- Yergidir, taşlamadır.
D- Ders verir, destandır.
E- Öğüt verir, manidir.


S19. Tanzimat edebiyatında birim beyit vezin aruz biçim divan
I II III
nazım biçimleri, konu klasik konu olmaya devam etmiş, ancak,
IV
dörtlük, hece, yeni nazım biçimleri de kullanılmıştır.
V
Yukarıda numaralanmış yargılardan hangisi yanlıştır?
A- I B- II C- III D- IV E- V


S20. Aşağıda verilenlerin hangisinde Halk edebiyatında işlediği konuya göre ad alan nazım türleri bir arada verilmiştir?
A- Türkü-mani-koşma-semai
B- İlahi-varsağı-devriye-semai
C- Ağıt-taşlama-semai-koşma
D- Güzelleme-ağıt-koçaklama-taşlama
E- Ağıt-ilahi-koçaklama-koşma


S21. Aşağıdakilerden hangisinde Halk Edebiyatı nazım şekilleri bir arada verilmiştir?
A- İlahi-koşma-mani-semai
B- Nefes-deme-ağıt-devriye
C- Koçaklama-nefes-deme-güzelleme
D- Taşlama-ilahi-koşma-şathiye
E- Hikmet-nefes-deme-ilahi


S22. Bahçede iğde midir?
Dalları yerde midir?
Her gördüğün seversin,
Sendeki mide midir?
Verilen dize için aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A- Türküdür, öğüt vermektedir.
B- Manidir, yergi yapmaktadır.
C- Koşmadır, yergi yapmaktadır.
D- Semaidir, övgü yapmaktadır.
E- Varsağıdır, hesap sormaktadır.


S23. Aşağıda verilen Divan nazım türlerinden hangisi halk edebiyatındaki ağıt türünün konusudur?
A- Methiye B- Mersiye C- Mesnevi
D- Müstezat E- Murabba


CEVAP ANAHTARI
1-D 2-A 3-D 4-A 5-D 6-B 7-B 8-C 9-A 10-E 11-D 12-B 13-E
14-B 15-B 16-C 17-E 18-E 19-D 20-D 21-A 22-B 23-B

Hazırlayan: Bülent KAYA

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder